NOORWEGEN, SKJERVOY ’26
Het is 9 Juni 2026. De inmiddels vijftiende editie van het Wout van Leeuwen Noorwegen Festival staat op het punt van beginnen. Joris, Roy en ik staan dinsdagochtend vroeg als begeleiders in vertrekhal 1 samen met ongeveer vijftig deelnemers. Voor hen én voor ons gaat hier de reis beginnen naar het mooie en hoog gelegen Skjervoy, een kleine vierhonderd kilometer boven de poolcirkel in noord Noorwegen. De reis gaat van Amsterdam naar Kopenhagen om van daaruit door te vliegen naar Tromso waarna een vier uur durende busreis ons bij onze eindbestemming brengt. Het is een stukje, maar als je er dan eenmaal bent…
We hebben geluk want de weersvooruitzichten zijn werkelijk maximaal goed. Wanneer we rond een uur of acht in de avond aankomen reikt de temperatuur tot een kleine 25° celcius en worden de broeken en truien omgeruild voor korte broeken en t-shirts. We nemen als eerste een lekker koud biertje en de pizza’s worden in de oven geschoven zodat we heel even kunnen acclimatiseren alvorens we gaan beginnen aan het klaarmaken van onze materialen zodat we de volgende dag direct kunnen beginnen met vissen. Heerlijk, het is direct genieten. The boys are back in town! Joris, Roy, Ard, Arjan en ik zijn deze week kamergenoten en dat is al vaker gebeurd wat direct zorgt voor een goede sfeer. Aangezien het hier vierentwintig uur per dag licht is besluiten Roy en ik om onze kamer wat meer te proberen te verduisteren want een rolgordijntje hebben we niet. Hoe langer we bezig zijn hoe vindingrijker we worden want alles wat we tegenkomen word gebruikt, pizzadozen, boodschappentassen enz… maar het werkt! Onze kamer is nagenoeg donker!
De volgende ochtend is iedereen er klaar voor en gaan we na de bootchecks, het uitdelen van de pakken én het registreren van alle mensen voor het Noorse vangstregistratie systeem het water op om te kijken of we wat kunnen vangen. Wij als begeleiders hoppen dagelijks van boot naar boot om zodoende iedereen een beetje te kunnen uitleggen wat ze moeten doen om de vissen te vangen die ze graag willen vangen. Deze dag ben ik zelf aan boord bij Peter en Roy en Peter en Patrick. We besluiten met dit prachtige weer het fjord over te steken en onder Loppa te gaan liggen.
LEES HIER VERDER…
