ROOFVISSEN-ONLINE
ROOFVISSEN

Het goede nieuws dat ik het Wout van Leeuwen Noorwegen Festival 2019 in Saltstraumen mocht bijwonen kwam als een echte verrassing. Een aantal jaren geleden had ik wel wat plannen om eens te kijken hoe het zou zijn om daar de kantjes eens af te vissen, maar mooier als dit kon het eigenlijk niet worden. Met een boot tot je beschikking en een gigantische omgeving met onnoemelijk veel stekken moet het toch wel goed gaan komen. Okee, Joris (de eigenaar van visreis.nl en organisator van dit festival) had wel drieëntwintig Nederlanders extra bij zich die ook de nodige begeleiding nodig hadden. En dat was dan ook tegelijk het spannende gedeelte in dit hele avontuur. Mega spannend, maar mijzelf kennende moet dat toch goed gaan komen. Let’s go...

Dag 1. Gelukkig word ik door Joris niet voor de leeuwen gegooid en mag ik deze dag samen met Mick en Willem op pad. Voor mij redelijk bekende gasten die hier al een aantal malen zijn geweest, en gelukkig mag ik deze dag een klein beetje ervaren in plaats van begeleiden. We kunnen in ieder geval naar buiten, ook al is het best heftig, en we varen richting het grote eiland. Niet heel veel later sta ik mijn allereerste Noorse kabeljauw te drillen op mijn aangeschafte materialen. Geweldig! Groot is het niet, maar de lol is er niet minder om. Deze visserij is best grappig. Na een paar uur hebben we een behoorlijk aantal kabeljauwen en koolvissen in de boot gezien, maar de omstandigheden worden er niet beter op. Een pittige wind laat ons weer terug keren naar de fjorden en daar gaan we na een aanvraag van mijzelf op zoek naar grote koolvis en pollak. Dat dat een stuk makkelijker gezegd is als gedaan komen we snel genoeg achter. Deze rakkers blijven achterwege maar door deze manier van vissen (werpend naar de kanten) kom ik er wel achter dat je op deze manier behoorlijk wat kleine kabeljauw en kelp kabeljauw kan vangen. Zelfs Mick en Willem zijn onder de indruk en genieten van deze relatief lichte visserij. 25 Grams loodkopje en een 12 cm shadje zorgen voor een hoop plezier. Aan het einde van de dag hebben we zomaar een veertigtal vissen binnen de boot. Supertof en ondanks het feit dat ik deze dag meer begeleid werd door de boys hebben ze toch nog wat geleerd. Ik zeg toppie!

Dag 2. Na een serieuze zware nacht, waar ik ook nog eens overduidelijk ergens een virusje op de kop getikt heb is het tijd om op pad te gaan met Herman en Johan. En deze dag krijg ik ook echt de vuurdoop waar ik al zo bang voor was. Een harde wind zorgt er zelfs voor dat er binnen het fjord bijna niet gevist kan worden. Onderweg naar de stek die ik voor ogen heb zie ik dat de golven voor mij best behoorlijk fors zijn. In overleg besluiten we er toch voor te gaan en door te varen naar de plaats van bestemming. Trollen is het enige wat we kunnen doen deze dag, maar gelukkig hoeven we niet lang te wachten op de voor mij verlossende aanbeet. Een mooie koolvis heeft zich vergrepen aan de plug en laat de hengel even fors krommen. Daarna is het tijd voor een fotootje en kan de vis ongeschonden weer terug in zijn element. Pfieuw, we zijn van de nul! Heel blij mee, zeker met zo’n kut dag. Wat een wind zeg. Na een uurtje of twee besluiten we terug te gaan in de hoop wat meer beschuit terecht te komen. Ik besluit om terug te gaan naar de kleine straumen, daar waar ik de dag ervoor met Willem en Mick zo lekker had staan vangen. Van vissen komt deze dag voor mij niet zo veel, ik heb het lastig genoeg om de boot op de stek te houden en niet te stranden op de kant. Gelukkig krijgen de mannen deze ultrafijne manier van vissen redelijk snel onder controle en nadat ik een paar keer heb laten zien hoe het moet gaat het ook bij hun redelijk, en later zelfs best goed. We weten deze dag ook nog een gulletje of vijfentwintig te vangen en we weten dat we daarmee niet moeten klagen, want die wind was werkelijk belachelijk te noemen. Toch zijn de mannen tevreden hetgeen voor mij weer een hele geruststelling was. Logisch toch?, want ook al weet iedereen dat het voor mij de eerste keer is, ik leg de lat voor mijzelf best hoog en ik wil dat de gasten het naar hun zin hebben en terug kunnen kijken op een toffe dag. Missie geslaagd zo lijkt mij...

Dag 3. Deze dag mag ik met vader Steef en zoon Nils op pad. Serieus gezellige gasten. Steef had maar één wens, en dat was gewoonweg een dagje pielen. Misschien is het “meant to be” want dan ben je natuurlijk bij mij aan het goede adres. Al gauw word er een plannetje gesmeed. We besluiten om een gokje te wagen voor het vissen op zeeforel, om vervolgens een paar uurtjes op heilbot te vissen en als dat niet lukt (want die kans is natuurlijk groot) gaan we nog even een paar uurtjes klooien bij de kleine straumen. Het uitgekozen fjord is flink, maar wel overzichtelijk met aan het einde een uitstroom van een rivier. Hoe mooi wil je het hebben. We besluiten om een kantje dicht bij de rivier te vissen en bewust niet te lang te vissen op deze lastig te vangen vis. Ondertussen proberen we te genieten van een nagenoeg windstille omgeving met bergtoppen die nog in de sneeuw liggen en een groen oerwoud van bomen daaronder. Geweldig. Dat aangezicht is volgens mij Noorwegen bij uitstek. We vissen een kantje dicht bij de rivierenzone uit maar tevergeefs. Ik ben ervan overtuigd dat die beesten hier wel zitten, maar echt veel materiaal heb ik niet bij mij voor deze visserij en de in het winkeltje aangekochte lepeltjes bieden deze keer geen soelaas. We laten het voor wat het is en gaan op zoek naar de heilbot. Het is een stek vlakbij de zeeforel stek en ligt dus diep verborgen in het fjord. Ik vraag mij af of dit wel zo interessant is, maar op de kaart staat duidelijk aangegeven dat het goed is. We proberen het een uurtje, maar helaas...geen heilbot! Ondertussen genieten we maar van onze xxl room with a view...

Als we nog een lange heilbot drift maken op een andere stek zien we we wat symbolen op de fishfinder, maar het leidt niet tot een aanbeet. Aan het einde van deze lange drift zien we toch een flink aantal symbolen en laten we voor de zekerheid maar even de pilkers zakken. Direct staan de hengels krom en weten we in zeer korte tijd in een aantal driftjes een flinke hoeveelheid maar helaas niet mega grote kabeljauw te vangen. Toch wel heel leuk om vader en zoon zo samen te zien, en bij de eerste de beste double hookup van de mannen neem ik natuurlijk even een kiekje. Mooi!

ROOFVISSEN-ONLINE
Noorwegen II

Nadat we een aantal driftjes gedaan hebben en we eigenlijk geen resultaat meer halen besluiten we dat het tijd is geworden om echt te gaan pielen en verkassen we naar de kleine straumen. De spinhengeltjes komen te voorschijn en al gauw word er weer kabeljauw gevangen. Met grote regelmaat staat er weer een top krom. Vooral Niels weet ze in eerste instantie met een shad goed te raken, maar als het dan bij Steef en bij mij wat stil begint te vallen grijpt hij naar zijn geheime middel. Een 50 grams kop voorzien van een klein zwart twistertje met rode staart zorgt letterlijk voor de ene na de andere kabeljauw. Kijk ‘m gaan die Niels. Supertof om te zien. Na een tijdje houden we het voor gezien, proberen we op de bonnefooi in de grote straumen nog wat te bewerkstelligen maar helaas zonder resultaat. Toch zijn de mannen blij met dit “piel dagje” en gaan zij en ik tevreden huiswaarts.