BASS ON DA FLY!

(30-08-2017) Na een heerlijke en al mag ik het zelf zeggen welverdiende vakantie kom ik na een kleine twee weken genieten op Kreta weer terug in Nederland. Ik ben nog een weekje “vrij” maar eerlijkheidshalve zijn de dagen al behoorlijk volgeboekt met de nodige huishoudelijke perikelen. Gelukkig heb ik voor mijn vakantie al tijd vrijgemaakt om samen met Paul nogmaals met de vliegenhengel op pad te gaan, op zoek naar de zeebaars. We gaan woensdag avond naar betere vis oorden en hopelijk mag ik dan mijn eerste zeebaars op de vlieg gaan noteren. Als we eenmaal aangekomen zijn op de plaats van bestemming en de auto uitstappen verraad de wind dat het geen gemakkelijke avond gaat worden. Wederom, net als de andere keren staat er een flinke hoeveelheid wind wat voor een “leek” als mij het er niet veel gemakkelijker op maakt. Het resulteert in vele lastige worpen en frustrerende situaties, en als ik op een bepaald moment een streamer terug krijg met een gebroken haak ben ik het zat. Voor deze avond hou ik ermee op! Grrrr…

Gelukkig komt er wel een vervolg op vrijdagmorgen. Lekker weer en windkracht twee (!). Ik kan mij nu niet meer achter omstandigheden verschuilen, als ik nu niets vang dan ligt dat geheel aan mijzelf. Het begin verloopt nog wat stuntelig, maar na een uurtje krijg ik de slag te pakken en gaat het voor mijn gevoel voortvarend. Na een tijdje vervang ik de streamer voor een garnaal en krijg ik zowaar de eerste volger, voor mij een teken dat ik op de goede weg ben. De volgende worp krijg ik waar ik zolang op gehoopt heb. Beng! De vliegenlijn komt ineens tot stilstand en word vervolgens uit mijn handen getrokken. Yessss! Dit is wel echt kicken gewoon. Na een korte maar forse dril ligt er een mooie hoge vijftiger voor mijn voeten te wachten om onthaakt te worden. Paul maakt even een foto en vervolgens mag ie weer zwemmen. Yesss, een klein droompje gaat weer in vervulling. Het maakt het alleen maar mooier dat ik de tijd die ik hierin heb geïnvesteerd uiteindelijk resulteert in een mooie vis en misschien nog wel belangrijker een heel goed gevoel. Tijd gaat de komende periode wel een probleem worden, maar hoe dan ook…dit smaakt naar meer. Supervet!

WAT VAN VER KOMT IS LEKKER.

(02-08-17) Uitdagingen. Er zijn er na ongeveer vijfendertig jaar vissen nog steeds genoeg hoor. Sinds dat we op de winkel weer een heuse vliegvis afdeling hebben krijg ik toch steeds vaker de neiging om de vliegenlat eens te pakken om zodoende de eerste zeebaars op de vlieg te vangen. Paul en ik hebben een beetje hetzelfde doel en dus zijn we de laatste tijd als de mogelijkheid zich voor doet aan het proberen. Hartstikke tof natuurlijk, en we zijn op de goede weg, want Paul heeft er inmiddels een paar weg. Als we kort geleden weer een avondje plannen en ik angstvallig het weer bericht bekijk, zie ik al wel dat het in ieder geval voor mij (vliegvisser met een niet al te beste techniek) niet heel gemakkelijk gaat worden. We hebben een klein gelukje, en dat is dat we nog een klein beetje kunnen schuilen achter een voor anker liggende boot. Het gaat niet van een leien dakje, maar Paul vangt op deze stek tóch weer een mooie zeebaars. Een vis van om en nabij de vijf en vijftig centimeter. Door mijn ongeduldige manier van vissen besluiten we hierna te verkassen.

Dat is achteraf niet slim en helaas van korte duur, want zodra we uit de luwte komen merken we dat er een zuidwester met een dikke kracht 6 staat! We laten het vliegvissen voor wat het is en gaan nog eventjes met de shad in de weer. Iets wat ik weer iets meer beheers en zo houden we elkaar in evenwicht. Als we op locatie twee aankomen vang ik nagenoeg gelijk mijn eerste zeebaars van de avond. Een mooi dertig plussertje haalt mij van de nul. Klein maar fijn, happy me! Niet heel veel later gaat de hengel wederom krom. Ditmaal lijkt het erop dat het een grotere vis betreft, en al merk ik al gauw dat dit geen zeebaars is, het trekt in ieder geval lekker op de lichte spinlat. Een paar momentjes later doorklieft een mooi formaat snoekbaars het water oppervlak. Bepaald geen kleintje en met een beetje geluk gaat ie wel over de zeventig. Nou de avond is wederom goed. Het kleine snoekbaarsje wat ik wat later vang is een leuke bonus. Paul tevreden en ik zeker ook! Al zal ik nog even moeten wachten op die vliegvis-baars. Ach, onder het mom van “wat van ver komt is lekker” heb ik genoeg energie om nog een paar sessies te gaan doen…op naar de volgende!

MENSELIJK SCHILD!

(01-08-2017) Een paar dagen na onze knetterende onweers ervaring is het weer tijd om te gaan vissen. Met het oog op de laatste keer was de keuze om nog even terug te gaan richting het “avee erretje” overduidelijk en te verwachten. Eerlijkheidshalve zijn de omstandigheden wat betreft de wind ook niet heel erg lekker en op dat stekkie staan we over het algemeen redelijk uit de wind. Ik spreek af met Roy op locatie. Ik ben iets eerder, wat voor sommigen erg goed uit komt aangezien ik door een aantal klantjes die ook lekker aan het vissen zijn als een soort menselijk schild gebruikt word, vanwege het feit dat er een aantal stropers ook graag op dit stukkie willen staan. Ik schik mij even voor “the higher cause” en pik op deze manier gelijk wat kleine zeebaarsjes mee. Toch ook wel weer grappig, ook al kom ik hier niet voor. Zodra Roy is aangekomen duiken we ons vaste plekje even op in de hoop een aantal grotere vissen te vangen. Maar zo goed als ze het de laatste keer deden, zo slecht is het nu. We besluiten te verkassen, op naar betere vis oorden…

Een tiental minuutjes later staan we op totaal ander water met de wind in ons bakkes, maar dat mag de pret niet drukken. Zeker niet als Roy bij een van de eerste worpen direct contact heeft en hij zijn eerste zeebaars van de avond mag noteren. Een mooie vis van tussen de vijftig en de zestig centimeter. Happy guy, en logisch..zou ik ook zijn! Na wat foto’s gaat de vis weer terug en kunnen we opgaan voor nummer twee. Echt in de volgende worp staat Roy weer met een kromme hengel. Het ziet eruit dat dit een formaat is wat nog even wat groter is als de vorige, maar helaas is het contact te kort om erachter te komen of dit écht een vis is van een ander caliber. Met een ietwat verschrokken gezicht word ik aangekeken met de melding dat dit echt wat groter was. Balen, maar er komen nog wel andere keren om revanche te nemen. We hebben niet heel lang meer, aangezien we iets te lang bij stek een zijn blijven hangen. We vissen nog en half uurtje door, hopend op die ene knaller, maar helaas pindakaas. Een mooie vis rijker en wat kleine rakkertjes voor mijzelf geeft in ieder geval aan dat we wederom niet visloos naar huis gaan. Op naar de volgende…

KNETTEREND MOOI!

(30-07-17) Ik loop achter met updates. Flink achter! Gelukkig betekent dat wel dat ik veel aan het vissen ben, dus dat verzacht de pijn een beetje. Gelukkig leveren de sessies bijna altijd wel vis op, zo ook de laatste keer. Met een flinke dosis onweer in aantocht durf ik het niet aan op ver van huis te gaan en besluit ik dit keer om samen met Remco en Roy, respectievelijk fieldtesters van de merken Illex en Gunki, op pad te gaan. Op zoek naar zeebaars! De omstandigheden zijn op zijn zachtst gezegd niet optimaal en mede daarom besluiten we om voor het eerst sinds hele lange tijd naar het “aavee-erretje” te trekken, in de hoop dat niet alles weg gestroopt is! In het stroompje is het weer als vanouds druk, wat ik al verwacht had, maar dat maakt voor ons niet zoveel uit. We gaan gewoon een stukje verderop staan in de hoop dat we een paar visjes kunnen sprokkelen, met in het achterhoofd wetende dat de vissen die we dan vangen over het algemeen toch wat groter zijn als die visjes die gevangen worden in het stroompje.

Of het aankomende onweer de oorzaak is van de toch goede vangsten weet ik niet, maar we vangen alle drie onze visjes met twee mooie dikke snoekbaarzen voor mijn persoontje en nog een paar kleine zeebaarsjes. Ik ben er blij mee!! Inmiddels zien we het onweer aan de overkant aan ons voorbij trekken. Ik besluit om wat foto’s te maken. Niet veel later begint het ook te knetteren boven onze hoofden. We besluiten om met gepaste spoed richting auto te gaan. Gelukkig zijn we nét op tijd voordat de hel losbreekt. Wat een knallers zeg. Als we wat beelden terugkijken van Roy’s gopro zien we dat de inslagen flink dichtbij waren. Tjonge, we hebben gemazzeld! Als de bui voorbij is gaan we weer terug naar de stek. Het klinkt gek, maar het lijkt erop dat ook de vis na deze forse bui compleet van slag is, want zo goed als dat het was, zo slecht is het nu en we krijgen geen enkele aanbeet meer. We vissen nog een half uurtje door voordat we besluiten dat het tijd is om naar huis te gaan. Ook al hebben we niet heel lang gevist, de resultaten waren toch gewoon goed te noemen. Al met al een heerlijk avondje en op naar de volgende keer…

VANGEN, ONTHAKEN EN WEER LATEN ZWEMMEN!

(15-07-17) Tja, en als de fint er dan zit…dan moet je er ook maar even gebruik van maken. Als mogelijkheden zich voordoen, kan je het toch niet laten om er gebruik van te maken toch? En zo geschiedde. Samen met Luuk (onze stageloper) en Ivo gaan we nogmaals op fint avontuur. Ivo heeft het er al weer tijden over om te gaan finten en Luuk heeft nog nooit een fint gevangen, dus wanneer dochterlief bij een vriendinnetje blijft slapen en Ivo slechts voor de formaliteit de volgende dag nog naar school moet besluit ik dat dit hét moment is om te gaan. Niet veel later staan we met z’n drieën aan de waterkant. Waadpakken aan, pilker op de lijn knopen en knallen met die hap. We weten zeker dat er die avond goed vis zit want in de eerste worp is het al raak. Het fintenbal kan beginnen. Luuk, die in eerste instantie nog wat voorzichtig is in de vangst voorspellingen komt snel terug op de theorie dat het ook wel eens niets zou kunnen zijn en vangt met enige regelmaat fint. Ivo komt ook aan zijn trekken en ikzelf uiteraard ook. Letterlijk in iedere worp gebeurt wel wat.

Ik moet zeggen dat in het water staan wel een hele grote plus is voor het onthaken van deze kwetsbare vissen. Het is vangen, onthaken en weer laten zwemmen. De tip die ik van Paul kreeg om een tuin handschoentje te dragen om te voorkomen dat je handen open liggen van de scherpe buikrand van deze vis heb ik ter harte genomen, en dat werkt geweldig. Niet één vis gaat op de buik wat het feestje natuurlijk alleen maar beter maakt. Aantallen durf ik niet te zeggen, aangezien er zoals de meeste wel weten een hoop vis gehaakt word maar net zo gemakkelijk weer gelost word, maar als ik een wilde gok moet maken vangen we er in een uurtje of drie zomaar een stuk of dertig, wetende dat een veelvoud gewoon los schiet. Dat betekent dus echt de hele avond actie. Rond een uurtje of tien moeten we echt gaat stoppen. Ik moet Luuk nog even afzetten en Ivo moet uiteraard wel “gewoon” naar school de volgende dag. Het was voor ons allemaal een heerlijk avondje genieten. Voor mij persoonlijk is het nu wel weer genoeg geweest met de fint en is het weer tijd om de lat hoger te gaan leggen. Andere rovers zijn nu weer aan de beurt!

FINT ON THE FLY!!

(08-07-17) Keuzes maken. Het is niet altijd even gemakkelijk. Als ik op een woensdag moet beslissen om te kiezen tussen het vangen van fint met de vliegenhengel of op zoek moet gaan naar zeebaars valt de keus verrassend voor de eerste. Het lijkt met toch best gezellig zo met een groep gasten op pad, die allemaal hetzelfde doel hebben, namelijk het vangen van fint. Het is een uitje vanuit de winkel, waarbij spinvissers en vliegvissers gezamelijk op pad gaan. Voor de zekerheid neem ik ook mijn spinhengel mee maar in eerste instantie ga ik toch voor de vlieg. Ik moet zeggen dat het toch iets lastiger is dan ik op voorhand had verwacht, want de fint is overduidelijk aanwezig maar helaas voor mij en de meeste anderen gewoonweg niet binnen werp bereik en dus is het wat betreft de vangsten nog wat stil. Toch houd ik stug vol, totdat ik zie dat ik niet de enige ben die aan het stuntelen is. Een persoontje heeft nog geen stripmandje waardoor het werpen nog veel lastiger word dan dat het normaal al is. Ik sta de mijne af en ga verder met de spinhengel. En dat loont…

Een paar worpen later is het al raak en kan ik de eerste fint van de avond in de handjes houden. Normaal gesproken laat ik die finten links liggen en ga ik eigenlijk alleen maar voor de zeebaars, maar ik moet zeggen dat ik het toch best een grappige visserij is. Dat ultralichte Illex hengeltje staat de hele verdere avond zo krom als een hoepel en als de teller inmiddels rond de dertig stuks zit ga ik nog eventjes en zonder stripmandje voor de vliegenhengel. Iets beter gepositioneerd als eerder op de avond hoef ik dit keer niet heel lang te wachten en krijg ik mijn eerste aanbeet op de vlieg van die ietwat groot uitgevallen haring. Oke..check…die kan ook weer van de bucketlist zullen we maar zeggen. Gelukkig vang ik met wat pijn en moeite nog vier van dat soort en ook op de vliegenhengel geeft deze vis gewoonweg een geweldige sport. Stilletjes aan begint het wel wat donkerder te worden en is het niet veel later tijd om te stoppen. Het is ook wel mooi geweest. Zoals het de vliegvisser betaamt pakken we nog een drankje bij de auto en een knabbeltje erbij en is het daarna tijd om te vertrekken. Finten op de vlieg? Die staat in ieder geval ook weer genoteerd!

TWEE-EN-NEGENTIG…

(25-06-2017) I love it when a plan comes together. Al vroeg in het jaar heb ik een aantal malen met David gesproken over het vissen op de rivier. We spraken toen al af dat we een aantal keer samen zouden gaan om een en ander eens uit te testen. Ik zoals altijd met de shad en David met carolina rig en dat soort fratsen. Ook al was David’s eerste sessie visloos, het idee dat het plannetje zou moeten werken geeft toch het nodige vertrouwen. Voor deze avond heb ik een stek gevonden waarbij alles waar ik naar zocht samen komt, tenminste..op papier dan. De rest zal toch echt moeten blijken. Gelukkig blijkt ook als we daadwerkelijk aan komen dat het er in werkelijkheid ook zeer interessant uit ziet. Als David na een kort moment vissen een mooie vis haakt is het rekensommetje compleet. Een hoepeltje kromme hengel van David laat in ieder geval zien dat deze vis niet een van de kleinste is, maar voor dat we erachter komen wel kaliber dit was, word de vis helaas gelost. De twee visjes die ik op mijn beurt vang zijn niet spectaculair, maar voor het vertrouwen zeer welkom…

De volgende beet is een vis van behoorlijk formaat, maar ongelooflijk maar waar word doordat onze lijnen verstrengeld raken ook deze vis verspeeld. Natuurlijk shit, maar wel met de gedachte wat voor plek we hier voor ons hebben. Hierna besluiten we een stukje te verkassen. We zijn per slot van rekening aan het “testen” op nieuw water. Niet veel later is het op de nieuwe stek opnieuw hangen, en wéér gaat het hier overduidelijk om een grote vis. Allebei zijn we natuurlijk erg nieuwsgierig of deze vis daadwerkelijk zo groot is als we verwachten. Dit moet toch minimaal een tachtiger zijn, gezien de kracht die deze rakker heeft. Als de vis na een stevige dril zich uiteindelijk laat zien zijn we beide eventjes heel erg stil, en daarna klinkt zacht maar bijzonder geluid van ongeloof. Teeeeering dit is een grote. Uiteindelijk na meting blijkt het niet om een tachtiger te gaan maar om een schitterende snoekbaars van een dikke twee-en-negentig centimeter. Bizar! Hoe goed kan een eerste sessie eindigen. En dan te weten dat we ook nog eens twee hele hele dikke vissen hebben gelost. Hier moeten we binnenkort nog maar eens terug keren. Test geslaagd, dit smaakt naar meer!

DIE CLUB UIT ZUID…

(30-05-2017) Het seizoen is inmiddels lopende, maar door wat voetbal perikelen door die ene Rotterdamse club uit zuid waar ik sinds jaar en dag fan van ben, heb ik mijn tijd eventjes wat anders in moeten delen. En wat een feest is dat geworden, schitterend gewoon. Nu, een weekje of twee na dit schitterende volksfeest, en op de dag dat die ene club uit Amsterdam in de finale staat, is het weer tijd om de draad op te pikken en op zoek te gaan naar vrind zeebaars. Wederom vergezeld met Roy gaan we deze keer voor een lange sessie in de hoop nét als de laatste keer effe lekker te gaan knallen. We zijn ruim op tijd en beginnen met daglicht op een stekkie waar je met daglicht nog wel eens en visje vangt. Ook al is het even geleden dat ik hier heb staan vissen, het voelt meteen goed en ik raak de bodem en de obstakeltjes perfect, maar tot dusverre zonder resultaat. Jammer genoeg is de zeebaars onwillig in het meewerken aan een mooi avondje zeebaarsvissen. Na een uurtje vissen op deze stek gaan we verder naar de volgende in de hoop dat het daar beter word.

Gelukkig worden mijn gebeden verhoord en mag ik op stek twee na een paar tellen de eerste zeebaars, of zeg maar het eerste zeebaarsje van de avond vangen. Groot issie niet, maar welkom uiteraard wel. Ondertussen check ik met regelmaat de telefoon, en zie ik dat het ook in de finale 1-0 staat. Het lijkt erop dat het op deze avond niet zo gemakkelijk gaat worden als de laatste keer, en dat het woordje sprokkelen meer van toepassing zijn dan hakken. Toch gaan we vrolijk verder en naderen we met rasse schreden het einde van de avond. Inmiddels het 2-0 geworden in Stockholm. Dat gaan ze niet meer goed maken. Ik heb net een nieuwe shad aan geknoopt als we de laatste tien minuten in gaan. Ongelooflijk maar waar krijg ik in een van de laatste worpen nog een mooie aanbeet en mag ik nummer twee van de avond gaan drillen. Een mooie 50 plusser laat zich een paar momenten later zien in de oppervlakte. Blij mee! Vrijwel direct hierna is het tijd om te stoppen. Blij met het resultaat. Voor Roy wilde het deze avond niet helemaal lukken. Achteraf denk ik…Roy niks, ik twee….het zal mij niks verbazen als Roy een fan is van die club uit A’dam! 😉

KORT, MAAR NIET SLECHT…

(30-05-2017) Zo, het is weer eens tijd voor een update. We zijn al weer wat weekjes bezig in het zeebaars seizoen en ik moet zeggen…van wat ik hoor en zie, lijkt het erop dat het best wel eens een mooi seizoen zou kunnen gaan worden. Als ik op een doordeweekse dag gewoonweg overgehaald word door Roy om te gaan zeebaarzen weet ik eigenlijk tegen beter weten in dat het er niet in zit. Ik kom tot een compromis en spreek af met hem om maximaal een uurtje te gaan proberen in de hoop dat de vis ook hier gearriveerd is. Maximaal een uurtje, maar dan wel met een mooi getijde en het klinkt misschien gek, maar ook al is het maar een uurtje..ik heb behoorlijk wat vertrouwen in deze ultrakorte sessie. Het vertrouwen betaalt zich uit in een klein zeebaarsje in de eerste tien worpen van deze sessie. Top! Het is gewoon zoveel lekkerder vissen als je snel van de nul af bent?! Ook bij Roy duurt het niet heel lang voordat ook hij zijn eerste vis van de avond kan noteren. Ik was eigenlijk al blij met die ene vis, maar twee is gewoon heel relaxed en we hebben nog even te gaan!!

We vissen lekker verder en proberen een en ander aan nieuwe shads. En ik moet zeggen dat die gunki Peps shads het echt niet verkeerd doen, aangezien Roy wederom een mooie vis aan het drillen is. Mooi zo. Het is ook wel prima te noemen wat betreft de omstandigheden, als ik heel eerlijk moet zijn gaat het niet heel veel beter worden als dit. Met nagenoeg geen wind en een mooi opkomend getijde kunnen we werkelijk perfect aanbieden, en met resultaat zo blijkt, want ook ik mag nummer twee van de avond naar binnen sleuren. Woehoeeee! Als ik daarna mijn shad verspeel en ik een nieuwe moet monteren kom ik erachter dat ik per ongeluk in alle consternatie mijn doos met loodkoppen thuis heb laten liggen. Kak! Nu word het sprokkelen aangezien ik slechts een paar op voorhand gemonteerde shads heb liggen. Ongelooflijk maar waar vang ik terstond ook nog nummer drie van de avond. Tjemig! Vijf vissen in een, oftewel ongeveer iedere tien minuutjes een vis is natuurlijk gewoon heel erg goed. Helaas zit het uur er al weer op en is het tijd om huiswaarts te gaan. Misschien wel een van de kortste sessies ooit, maar zeker niet de slechtste…

ZEEBAARS SEIZOEN 2017 BEGONNEN!

(16-05-2017) Als alles half april samen valt, en ik inmiddels gehoord heb dat de zeebaars al een beetje gearriveerd is, is het tijd om de koe bij de hoorns te gaan vatten en op pad te gaan om te kijken of ik de eerste échte zeebaars van het seizoen binnen kan halen. Met een opkomend getijde (wat mij overigens niet het beste moment lijkt) en een windkracht die nagenoeg te verwaarlozen valt ga ik samen met Roy op pad. Als we vandaag vis vangen ben ik eigenlijk al uitermate tevreden want zo vroeg in april met een temperatuur die dicht tegen het vriespunt gaat komen kan je natuurlijk niet al te veel verwachten. Overigens heeft ook de watertemperatuur de magische twaalf graden nog niet bereikt. Allemaal vaste maar ongeschreven regeltjes die niet in ons voordeel zijn, maar als we een half uurtje bezig zijn blijkt dat zeebaarzen ook echt zeebaarzen is, en dat daar geen regels voor gelden, want op dat moment hebben we de eerste aanbeet van het seizoen te pakken. Roy is de gelukkige en ik overigens ook, want ik ben al lang blij dat we vis op de kant hebben.

Ook al is het maar een kleintje, het is een goed teken! De zeebaars is gearriveerd. Snel vissen we verder en een tiental minuten later verplaatsen we naar de volgende stek. Ook daar is Roy de gelukkige want luttele momenten na onze aankomst op stek twee is het wederom raak voor hem. Top gewoon, en deze keer is het ook een iets grotere vis dan de eerste. Na deze vis besluiten we een sprong in het diepe te nemen en te verplaatsen naar een ander stekkie waar ik hoop dat ze gearriveerd zijn maar zeker nog niet zeker weet of dat ook echt zo is. Op hoop van zegen dus, maar als we na een korte rit aankomen op de plek van bestemming komen we erachter dat we niet echt meer kunnen proberen, want met een heel traag opkomend getijde met maar weinig stroming blijkt dat het al gestopt is met stromen en we de laatste stek niet meer fatsoenlijk uit kunnen testen. We stoppen er mee. Ik moet zeggen dat ondanks het feit dat mijn eerste vis van het seizoen nog moet komen ik echt met een tevreden gevoel huiswaarts ga. Als ze het nu al doen in niet optimale omstandigheden, waar moet het dan heen als dat wel allemaal klopt? To be continued..